אלרגיה ואסטמה
ד"ר קובי שדה
רופא מומחה

קובי שדה - אלרגיה ואסטמה
053-2121363
    תחומי טיפול
הצטרפו אליינו - Facebook
 
קביעת תור
השארת הודעות ובירורים

במוקד הטלפוני

 
053/2121363
24 שעות ביממה 

 

מחלת ריאות חסימתית כרונית

מחלת ריאות חסימתית כרונית (להלן : Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPDהיא אחת מהמחלות הכרוניות השכיחות ביותר כיום בעולם ושכיחותה נמצאת בעלייה מתמדת . ההערכה היא כי 10%מהאוכלוסיה בעולם ובארץ מעל גיל 40 לוקה במחלה זו.
מחקרים רבים מאד הוכיחו שעישון סיגריות הוא גורם הסיכון העיקרי והחשוב ביותר ל-COPD, ורב מוחלט של החולים הם מעשנים או מעשנים לשעבר. זו המחלה השכיחה ביותר בקרב המעשנים ומעריכים שאחד מכל ארבע מעשנים עלול לפתח COPD. המחלה קיימת לעתים גם בחולים אשר אינם מעשנים, בעיקר בעקבות חשיפה ממושכת לעישון פסיבי.

לעיתים מחלת ה COPD עלולה להגרם עקב חוסר גנטי באנזים מסויים הנקרא אלפא-1-אנטיטריפסין
 ולעיתים מתפתח COPD בחולים עם נטייה לזיהומים חוזרים עקב חסר חיסוני או עקב למשל מוטציה בחלבון הציסטיק פיברוזיס.
COPD עלול גם להתפתח כבעייה תעסוקתית: עקב חשיפה של העובד לחומרים רעילים או אלרגנים בעבודה, בדומה לאסתמה תעסוקתית

COPD עשוי להתבטא באופנים שונים ויש לחשוד במחלה בכל חולה מבוגר עם שיעול כרוני, פליטת ליחה מרובה, קוצר נשימה כרוני ועישון מצב המכונה גם "ברונכית כרונית".
קיומה של הפרעה חסימתית לא הפיכה (או הפיכה בחלקה)  בתפקודי הריאה לאחר שנשללת מחלה או בעיה אחרת בדרכי הנשימה יבססו את האבחנה
.
בצלומי הרנטגן ובבדיקות ה CT ניתן לראות בחולי ה COPD פגיעה ברקמת הריאה המכונה נפחת או
אמפיזמה
במיקרים רבים מאד קשה להבדיל בין אסתמה לבין COPD  שתי המחלות מתבטאות בהפרעה חסימתית של דרכי הנשימה. אסתמה מתאפיינת בהופעת המחלה בילדות, בקיומם של ביטויים אלרגיים אחרים ובקיומה של הפרעה חסימתית של דרכי הנשימה שהיא הפיכה.
לעומת זאת מחלת ה COPD אופיינית יותר לגיל המבוגר וההפרעה החסימתית בה אינה הפיכה לגמרי.
אלא שקיימת חפיפה גדולה מאד מבחינת הקליניקה והפיזולוגיה של שתי המחלות ולכן קיימת בעייה אבחנתית כאשר מדובר באסתמה של הגיל המבוגר
ולחולים אסמתיים רבים אנו עשויים למצוא הפרעה חסימתית שאינה הפיכה ואילו בחוטלי COPD אנו עשויים למצוא הפרעה חסימתית שהיא הפיכה לפחות בחלקה.

הטיפול ב COPD
קיים דימיון רב בין הטיפול באסתמה לטיפול ב COPD בשניהם משתמשים רבות במשאפים ואינהלציות מסוג דומה. אך כמובן שיש גם הבדלים רבים בטיפול לנוכח גיל החולה ומצבה הכרוני של המחלה.
מאד חשוב לשלול בוחולי ה COPD מרכיב של אלרגיה או חשיפה תעסוקתית
חולים רבים הסובלים למעשה מאסתמה קשה וכרונית מאובחנים בטעות כסובלים מ COPD ולכן אינם זוכים לקבל את הטיפולים הייחודיים לאסתמה.
בכל המיקרים של COPD כמו בכל המיקרים של אסתמה הפסקת העישון היא חיונית לטיפול
במקביל חשוב שחולי ה COPD יעברו גם צילומי ריאה ואולי גם CT של הריאות בכדי לשלול פגיעות וגדיולים העשויים לאפיין מעשנים.
 
לייבסיטי - בניית אתרים